Nya selar och minusgrade

I helgen hade vi äntligen minusgrader! Slut med slask och sörja, trodde jag ja.. I morse var det snöslask som ramlade ner från himlen...
Men helgens träningsturer i modoskogen har varit mycket bra! Att träna med bil är ju inte det man längtar efter, men att hundarna får röra på sej utan att allt är smetigt och blött är ett stort plus.
Wille och Sniff premiärsprang i sina nya selar och jag tror att de log!

Allt är bara lera

Körde hundarna framför bilen idag i stora skogen. Vägen var bitvis VÄLDIGT BLÖT! Är faktiskt tacksam över min bil som har fyrhjulsdrift. Idag gjorde den faktiskt det den skulle. Hundarna gjorde, som alltid, vad de skulle. Stora rastgården är också lerig. Så lerig att Lucky tvekar ibland om hon ska gå ut och smutsa ner fötterna eller inte.

Otacksam eller smart?

I dag gav jag mina ljuvliga sötnosar fisk. Jag har rensat i frysen och hade 8 gamla fiskar som nu tinat i plusgraderna ute. Vad gör de? Joe gick in i kojan och.... gömde den, gissar jag. Jack pissade på den, Sniff rullade sej i den. William, som tidigare ÄLSKAT fisk, tittade på mej med "är du dum eller" minen. Han kanske bara gillar abborrar och ädelfisk. Gädda är kanske för , ja vadå, fult, dåligt, vad vet jag. Jag gissar att jag får plocka ut alla 8 gamla fiskar i morgon och slänga dem på komposten. då blir i alla fall räven glad.

Abbortjärn i november

Gullepaus

snö

Åkte till stugan i helgen. Där var det snö när jag kom fram och det snöade på natten. Jag körde hundarna med fyrhjulingen till Abbortjärn. Jättehärlig tur! Det var 15 cm snö, nästan slädläge. Hade jag stannat en dag till hade jag i alla fall prövat släden. Jag tog med mej den lilla blå hem för att kanske kunna köra under veckan. Men när jag kom hem var det bara vatten och slask. Blää!

Träning

Hade en härlig tur med hundarna igår i dagsljus!!! Lera och snöslask i Modoskogen. Men hundarna var glada och då är allt bra. I förrgår fick de revben av älg. Mårran samlade på sej tre stycken så att jag fick dela ut till de andra igen...

onsdag

Syrran och jag bytte hundar idag. Hon tränade Jane att vara utan sin matte och jag utställningstränade vorstehn Kiwi. Kiwi var jätteduktig men Jane "ropade" och studsade. Hur ska det gå när hon ska sitta i en TV-soffa med 10 andra jyckar??

Önskar att vädret vore så här!

2 nov Regn!!

Konstig höst. Det regnar och är 4 plusgrader. Helgen var Ok och hundarna är körda både lördag och söndag. Ibland undrar jag om jag är lite vrickad när jag kör sparkcykeln efter vägen. I lördags fick jag lov att ta en sväng över grannens harvade åker när "lilla" Sniff skulle hälsa på en hund vi mötte. Ha ha! Vi vägde Mårran och Sniff i lödags de vägde 22 respektive 28 kg. Ungefär som jag gissat. Jag hoppas att valpköparna och jag har samma kalender i veckan så att vi kan åka ut tillsammans.

6 maj.snowy

Den sista dagen på påsklovet, den 17 april,  var vi tvugna att skicka vår Snowy Queen av Vargevass till hundhimlen.Mormor, mamma, söta Snowy som kunde säja vov vov.Hon blev nästan 10 år och vi har fått njuta av henne i nästan 8 år.

Jane var ledsen i flera dagar och inte sitt vanliga glada jag. Snow har ju putsat henne hela live som en liten valp. Ingen har varit sur på eller inte fungerat med Snow. Alltför snäll för sitt eget bästa.

6 april

Meterologerna hotade med regn i helgen men tack och lov hade de fel! I lördags hälsade en granne på som är 4 år. Han brukar se oss genom köksfönstret från sin sida av ån. Så till slut så blev det av. Han åkte många varv runt efter hundarna.

I söndags steg jag upp tidigt. Det var sol ute. Först tog jag  William, Janem Jack och Lucky och åkte till Gunnismark. Härligt! Sedan tog jag skidorna på och Filnga och Joe i lina.  Det var kul! Det gick fort! Det var inte lika kul när Flinga såg bilarna passera på Bullmarksvägen och jaktinstinkten tog över…. Isväg fram till asfalterad väg. Ibland är de tur att det finns plogkanter! Jag kastade mej i en sådan….

Valparna fick sej också en promenad . Sniff är ”maskarnas” mästare. Jag försöker få dem att gå ordentligt och när hans koncentration tryter klättrar han på mej, försöker komma in mellan mina ben, försöker kasta sej efter pappersskräp på vägen… Mårran är lite lagom. Men hon har en otrolig framåtanda. Jag måste ha henne i kort koppel annars har jag inte en chans. Hon gräver sej fram.

mars 2009

Vaknade och såg att det hade snöat igen! Hurra!  Men tyvärr var det plusgrader. Vi tog en promenad med ”gråtofsen” och Mårran. Mårran har en skön framåtanda. Kunde hon så skulle hon gräva sej fram. Vi studerade skillnaden i användandet av sina bakben mellan gråhund och siberian husky. De är ju helt klart skapta för olika saker. Efter lunch ville ett av barnen köra hund här hemma. Hundarna tycker att det är pest. Men det är bra att de måste springa runt, runt också. Valparna fick springa med de sista varven. Sniff kan vurpa som ingen annan kan!

om jencatos.

Jencatos blir officiellt kennelnamn för oss i april. Jag har haft siberians sedan 1991 och hade den första kullen 1995. Det har bara blivit tre kullar.  Jag har haft större ambitioner men det här passar oss just nu.

I den först kullen, som var döpt efter danser fanns Jenka. Hon finns inte hos oss nu men hennes namn är med oss. Cato köpte vi av en kompis. Han platsade inte där. Men han har lärt mej mest om ledarskap! Både bland hundar och människor. Lugn och säker var det han som visade oss hur det ska vara.

Den andra kullen föddes 2003. De är döpta efter bröderna Dalton. Luke har vi sålt men de andra 5 bor här. Den tredje kullen föddes 2008. De är döpta efter mumintrollsfigurer. Två av dem har vi hemma, en av dem har vi på foder och, kors i taket, tre har vi sålt.

Hundarna älskar vi. Vi har så kul vi kan och jag tränar så mycket som jag hinner. Vi har åtta hundar hemma nu. Nästan bara gamlingar. Sex stycken är 6 år och två är 9 månader.

Puss och kram från  Karin

Välkommen till min nya blogg!